یک بام و دو هوای قیمت بنزین/ از مصرف روزانه ۸۸ میلیون لیتر تا قاچاق ۲۰ میلیون لیتری بنزین در ایران

سیاست ۲ نرخی شدن، راهکاری موثر در کاهش مصرف و قاچاق بنزین

به گزارش شفقنا، از طرفی «محمد صیادی» عضو هیات علمی اقتصاد انرژی دانشگاه خوارزمی معتقد است: تغییر در نرخ برابری دلار به ریال موجب می شود که قیمت های داخلی حامل های انرژی همواره پایین تر از قیمت های بین المللی باشد بنابراین سیاست ۲ نرخی شدن بنزین برای کنترل روند کنونی مصرف و قاچاق بنزین ضروری است.

آنچه بیش از مصرف بالای بنزین دغدغه مسوولان شده، میزان بالای قاچاق سوخت در مرزها است به گونه ای که برخی از آنها ۲ نرخی‌شدن بنزین را راه حل مبارزه با قاچاق سوخت می‌دانند. نوسانات نرخ ارز در ایران باعث می شود تا تفاوت نرخ بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه تغییر چشمگیری پیدا کند و ایران دارای ارزان‌ترین نرخ بنزین در منطقه شود، همین عامل سودجویان را برای قاچاق سوخت ترغیب می کند از طرفی دیگر ۵۰ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، این در حالی است که کمتر از سه درصد هزینه این دهک‌ها به سوخت مربوط می شود. در حقیقت در شرایط کنونی یارانه‌ای که دولت برای بنزین می پردازد تنها کام ثروتمندان و منفعت طلبان را شیرین می کند و با توجه به این موضوع ۲ نرخی شدن بنزین برای کنترل روند مصرف کنونی امری ضروری خواهد بود.

ایرنا درباره احیای دوباره کارت هوشمند سوخت و ۲ نرخی شدن بنزین و پیامدهای آن بر شاخص های اقتصادی جامعه با «محمد صیادی» استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی به گفت وگو پرداخته است. وی می گوید:  می توان امیدوار بود که هدف اصلی دولت از ۲ نرخی کردن قیمت بنزین، کنترل روند مصرف بنزین در کشور باشد. آمارها نشان می‌دهد که در سه دهه گذشته رشد مصرف بنزین به طور متوسط سالیانه حدود ۶ درصد بوده و تمام افزایش تولید بنزین ناشی از طرح‌های توسعه و احداث پالایشگاه‌ها به مصرف داخلی رسیده است. این موضوع نه تنها تلاش‌ها را برای خودکفایی بنزین با مشکل مواجه کرد بلکه در برخی سال‌ها واردات بنزین برای تأمین نیاز داخلی و وابستگی به واردات را نیز افزایش داد. در حال حاضر کشور به خودکفایی در تولید بنزین دست یافته است اما ادامه روند کنونی در مصرف می تواند این دستاورد بزرگ را با چالش مواجه سازد و کشور را دچار یک بحران بزرگ کند، چراکه احداث پالایشگاه جدید و واردات بنزین به دلیل تحریم‌ها و منابع مالی مورد نیاز با دشواری‌هایی همراه خواهد بود، بنابراین لازم است که برای مدیریت مصرف بنزین چاره‌جویی شود.

میانگین روزانه مصرف بنزین کشور ۸۸.۵ میلیون لیتر در روز

صیادی معتقد است: برپایه آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش، میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در ۱۳۹۰ خورشیدی ۶۰ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در نیمه نخست ۱۳۹۷ خورشیدی به ۸۸.۵ میلیون (بیش از ۴۷ درصد رشد) افزایش یافت. در سال‌های گذشته بخشی از این تقاضای روبه ‌رشد با بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین شد. این افزایش مصرف یکی از چالش‌های اساسی پیش‌روی کشور به شمار می رود زیرا چنانچه رشد تقاضا در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد یا باید برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور سالیانه یک پالایشگاه در کشور احداث شود که این موضوع امکان پذیر نیست یا باید واردات افزایش یابد که این موضوع نیز وابستگی کشور به واردات را افزایش می دهد و این احتمال وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها، تأمین نیاز‌های داخل با مشکل مواجه شود

دیدگاهتان را بنویسید

در روز جاری ظرفیت ناوگان سوخترسانی یونش تکمیل شده است . در صورت ثبت سفارش ،درخواست شما در اولین ساعت کاری روز بعد رسیدگی می شود.توصیه می کنیم در ساعات ابتدایی روز و زمان هایی که در محل کار یا منزل متوقف هستید سوخت مورد نیاز خودتان را سفارش دهید تا در ساعات شلوغی با ترافیک عملیاتی مواجه نشوید.