آیا به جای بنزین هوا در باک ها سرازیر میشود؟

بعضی مردم معتقدند جایگاه‌های سوخت کم‌فروشی می‌کنند اما…

سند چندانی برای اثبات ادعای خود و احقاق حقوقشان ندارند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که جایگاهداران سوخت همیشه این موضوع را رد کرده‌اند و معتقدند،ادعای هوافروشی در پمپ بنزین علمی و واقعی نیست.

آنچه این نگرش را تقویت می‌کند میزان بخارات همراه بنزین است که به گفته برخی از کارشناسان سال به سال در حال افزایش است. به نظر می‌رسد مسئله استاندارد بنزین در ایران به این سادگی‌ها حل نخواهد شد و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز هر سال مردم و جایگاهداران را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو می‌کند. اما این در حالی است که بخارات بنزین موجود در باکخودرو یا مخازن جایگاه‌های بنزین به دلیل نبود امکانات لازم در هوا آزاد می‌شود که نه‌تنها موجب بالارفتن حجم اتلاف سوخت می‌شود، بلکه زیان‌های زیست‌محیطی فراوانی را نیز به بار می‌آورد. بنابراین اجرای طرح کهاب با توجه به حجم بالای مصرف بنزین در کشور ضروری به نظر می‌رسد.

بخارات بنزین یا هوافروشی
بنزین دارای ۵ تا ۷ اتم کربن در هر مولکول و شامل ترکیباتی از پنتان، هگزان، هپتان، اکتان، نونان و دکان است. ترکیبات بنزین سبک بوده و دمای جوشی بین ۳۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد دارد. سبک‌ترین ماده موجود در بنزین، پنتان با نقطه جوش ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دکان ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد است بنابراین دمای نزدیک به۳۰ درجه نخست منجر به تبخیر پنتان می‌شود. گرچه فرار بودن بنزین از مزایای آن در هنگام روشن کردن موتور محسوب می‌شود و روشن شدن خودرو را تسهیل می‌کند اما تبخیر این ماده و انتشار آن در هوا می‌تواند منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی شده و پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد. بنابراین باید اصولی برای کاهش تبخیر در زمان حمل و انبار کردن این ماده در مخازن رعایت شود. بیژن حاج محمد رضا رییس جایگاهداران سوخت کشور به صمت می‌گوید: بیشترین میزان تبخیر در زمان بارگیری، تخلیه و حمل اتفاق می‌افتد به این معنی که آنچه موجب بالا رفتن تبخیر می‌شود اختلاف دما است. نخستین مرحله تبخیر زمانی اتفاق می‌افتد که بنزین از یک مخزن با دمای نزدیک به دمای انجماد وارد مخازن گرم می‌شود، حال اگر زمان انتخاب شده برای حمل بنزین آن را در معرض تابش خورشید قرار دهد گرم شدن جدار آهنی مخزن بر شدت تبخیر می‌افزاید. اما مشکل زمانی دو چندان می‌شود که بنزین گرم بار دیگر وارد مخازن سردتر می‌شود، در این صورت برخی از بخارات که هنوز به دمای مایع شدن نرسیده‌اند روی سطح بنزین مایع می‌مانند. به گفته وی برای مایع شدن بخارات بنزین ۷۲ساعت زمان لازم است که پیشتر این موضوع در جایگاه‌ها رعایت می‌شد. بنابراین داغ‌داغ مصرف شدن بنزین حمل شده موجب می‌شود بنزین همراه با بخار در اختیار مشتریان قرار گیرد. ناصر رییسی‌فرد رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه سوخت در گفت‌وگو با صمت هوا فروشی و کم فروشی در پمپ‌بنزین‌ها را تکذیب کرده و تصریح می‌کند: تمامی مخازن جایگاه‌های بنزین سراسر کشور از سال ۷۱ به سیستم شناور مجهز شده، از طرفی نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب‌بودن تمامی تجهیزات تلمبه که شامل ۱۴ عدد پلمب در هر تلمبه است بنابراین با وجود کنترل سازمان‌های مربوط ازجمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کیفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها وجود ندارد. به گفته وی، سیستم‌های نصب‌شده در جایگاه‌های سوخت منسوخ شده و قدیمی هستند که این مسئله باعث شده تبخیر در جایگاه‌های سوخت بیش از حد مجاز باشد. درواقع آنچه مصرف‌کننده گمان می‌کند، هواست، گاز درون بنزین است که متصاعد نمی‌شود. در نتیجه مردم هوا نمی‌خرند بلکه بخار بنزین را خریداری می‌کنند. گفته می‌شود که چگالی بنزین ۰/۷۱۹گرم بر سانتی‌متر مکعب است و به همین دلیل همیشه بر روی آب شناور می‌ماند و نمی‌تواند با بنزین ترکیب شده به حجم بنزین موجود بیافزاید با این گفته علمی می‌توان نتیجه گرفت که امکان مخلوط این دو ماده در مخازن جایگاه‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین از آنجا که بنزین خود یک ماده فرار است قرارگرفتن آن در کنار گازهای دیگر می‌تواند بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند منجر به انفجار شود. در مخازن برای جلوگیری از تراکم بخارات بنزین لوله‌هایی را در مخازن نصب کرده‌اند که این بخارات را به هوای بیرون تخلیه می‌کند.

ترکیبات غیراستاندارد بنزین
رییسی‌فرد معتقد است ترکیبات غیراستانداردی که به بنزین افزوده می‌شود موجب افزایش تبخیر بنزین شده است. وی می‌گوید: تعیین استاندارد بنزین برعهده پژوهشگاه صنعت نفت است و آزمایشگاه دیگری برای تایید استانداردهای تعیین شده در کشور وجود ندارد. پالایشگاه‌ها و سازمان استاندارد نیز محصول تولیدی را براساس استانداردهای اعلام شده از سوی پژوهشگاه ارزیابی می‌کند. این در حالی است که عباس کاظمی در مصاحبه با صمت افزایش میزان تبخیر بنزین را رد کرده و خاطرنشان می‌کند: تبخیر از ویژگی‌های بنزین است و این خاصیت در همه بنزین‌های تولیدی سراسر جهان وجود دارد و نمی‌توان میزان آن را به صفر رساند با توجه به اینکه تولید بنزین ایران بر اساس استانداردهای جهانی است میزان تبخیر نمی‌تواند افزایش یافته باشد و این میزان مساوی سال‌های قبل است. اما کاظمی افزایش تبخیر بنزین در جایگاه‌ها را رد می‌کند که جایگاهداران با افزیش تبخیر بنزین روبه‌رو بوده و در آستانه ورشکستگی هستند. گرچه وجود گاز در بنزین برای متراکم‌سازی آن از دیدگاه علمی درست نیست اما هنوز مشخص نیست به بنزین مصرفی چه موادی افزوده می‌شود. به این معنی که با وجود اینکه برای بالا بردن عدد اکتان راه‌حل‌های دیگری چون افزودن اتانول وجود دارد هنوز هم بنزین مصرفی با عنوان سوپر حاوی ترکیبات سرب است. دلیل این موضوع ویژگی بهسوزی بالاتر «تری اتیل سرب» به نسبت اتانول است. اثر جانبی افزاینده‌های سرب حفاظت سوپاپ در برابر فرسایش بود. به علت در دسترس نبودن سوخت‌های سرب‌دار بسیاری از موتورهای ماشین‌های قدیمی به منظور استفاده از سوخت‌های بدون سرب باید اصلاح می‌شدند. به هر حال محصولات جایگزین سرب نیز تولید شده و گاهی اوقات در مغازه‌های فروش قطعات خودرو یافت می‌شوند. بنزین خریداری شده از پمپ بنزین همچنین شامل افزودنی‌هایی به منظور کاهش تشکیل دوده در موتور است که سبب بهینه شدن سوختن بنزین شده و باعث می‌شود خودرو در هوای سرد آسان‌تر روشن شود. هنوز هم بهترین بنزین مصرفی در ایران سوپر با عدد اکتان ۹۵ است و بعد از آن یورو ۴ و بعد بنزین معمولی با عدد اکتان ۸۷ قرار دارد.

One thought on “آیا به جای بنزین هوا در باک ها سرازیر میشود؟”

دیدگاهتان را بنویسید

در روز جاری ظرفیت ناوگان سوخترسانی یونش تکمیل شده است . در صورت ثبت سفارش ،درخواست شما در اولین ساعت کاری روز بعد رسیدگی می شود.توصیه می کنیم در ساعات ابتدایی روز و زمان هایی که در محل کار یا منزل متوقف هستید سوخت مورد نیاز خودتان را سفارش دهید تا در ساعات شلوغی با ترافیک عملیاتی مواجه نشوید.