استارتاپ های انرژی چگونه شکل میگیرند؟

مقدمه
سخنان امید بخش وزیر محترم نفت در حوزه کسب و کار های استارتاپی ، با توجه به اینکه ایشان از با سابقه ترین افراد در حوزه انرژی درکشور ما محسوب میشود را میتوان مطلع الفجر انقلاب فناوری و نوآوری انرژی در ایران دانست.ایشان با انتخاب به جا و شایسته یکی از افراد حرفه ای در حوزه پژوهش و فناوری به معاونت خود در این امور، کیاست خود را نشان داده بود و اینبار با رو کردن برگ جدیدی در بازار انرژی سعی در تبدیل تهدید ها به فرصت ها دارد.
ما به عنوان یکی از استارتاپ های فعال در حوزه انرژی کشور هم سعی خواهیم کرد با همیاری و کمک در شکل و سرعت گیری این حرکت سهیم باشیم و تجربیات مان را در این حوزه در اختیار عزیزان وزارت نفت قراردهیم.در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت .

شکل گیری زیست بوم استارتاپ های انرژی
مفهوم استارتاپ که با خودش ابهام در مدل کسب و کار ، خصوصیت مقیاس پذیر بودن و قابل تکرار بودن را به همراه دارد بیشتر با کسب و کارهای ارزش آفرین حوزه فناوری اطلاعات شناخته شده است .اما واقعیت این است که این مفهوم در تمام حوزه ها قابل تسری است اما با شرایط و قواعد خاصی. مهمترین قاعده ای که باید رعایت کرد این است که ماهیت حوزه تخصصی و نیازها و محیط فناورای و قوانین آن را باید کاملا مورد توجه و دقت قرار داد و عدم توجه به این موارد میتواند به نتایج فاجعه باری منجر شود.

در راه اندازی زیست بوم استارتاپ های انرژی که وزیر محترم نفت از آن سخن به میان آورده اند باید به این خصوصیات توجه ویژه کرد چرا که مقوله انرژی مقوله ای بسیار حساس و متصل به تقریبا همه شئون زندگی و حاکمیتی است .بخش هایی که باید مورد دقت و توجه قرار گیرد و وزرات نفت و زیست بوم انرژی کشور باید آن را به درستی پیاده سازی کند تا شاهد شکوفایی استارتاپ های انرژی در مهد انرژی دنیا باشیم به این شرح است :
اول : سیاست گذاری ها و خط مشی های کلان
آنچه زیست بوم نوآوری و فناوری را میتواند در سطوح بالا راهبری و هدایت کند و ابزارهای مناسب برای تسهیلگیری و نظارت را در اختیار حاکمیت و دولت بگذارد سیاست گذاری است . ریل گذاری این بخش باعث میشود اعتماد لازم به بخش استارتاپ های انرژی ایجاد شود و با توجه به دیر بازده بودن حوزه انرژی این امر بسیار حیاتی است . به نظر میرسد تدوین سند تعامل وزارت نفت با کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها میتواند به این موضوع کمک کند.
دوم : منابع مالی
تامین منابع مالی در استارتاپ های حوزه انرژی با حوزه های دیگر تفاوت بنیادین دارد. ریسک بالاتر اما قابل مدیریت و کنترل ، نیازبالاتر مالی ،حساسیت بالای زمانی استارتاپ های انرژی همگی این نیاز را ایجاد میکند که نهادهای قدرتمند تامین مالی از جنس cvc ها در این حوزه از دل شرکت های بزرگ زیر مجموعه وزارت نفت شکل بگیرند که ماموریت آنها به صورت مشخص تامین مالی خطر پذیر پروژه های استارتاپی باشد. تامین مالی از روش های معمول استارتاپ ها در حوزه انرژی پاسخگو نیست و نیمتواند به رشد زیست بوم کمکی بکند.
سوم : نیروی و سرمایه انسانی
حوزه انرژی به دلیل ماهیت چند بعدی اش نیازمند طیف وسیعی از مهارت ها ، تخصص ها و دانش هاست که خوشبختانه در سطوح خوبی این موارد در کشور وجود دارد و کافی است با یک برنامه مدون این استعداد ها با مزیت های حوزه انرژی و اثرات آن آشنا شوند تا بتوان انها را حول این موضوع گرد آورد.آشنا ساختن نیروهای متخصص و جوان با الزامات و باید و نباید های حوزه انرژی با نشست ها ، برنامه های ارائه نیاز ،دورهمی های انتقال تجربه و … میتواند به شکل گیری یک جامعه حول موضوع انرژی در کشور کمک کند.

چهارم : زیر ساخت ها
راه اندازی و تست ایده های استارتاپی در حوزه انرژی نیازمند زیر ساخت های زیادی است از آزمایشگاههای ساخت گرفته تا پایلوت های تست در سطوح مختلف که از الزامات تایید فنی و عملکردی ایده هاست .مجوز های محدود برای تستس ایده ها ،کارگاههای ساخت و تولید و امکان استفاده از دانش فنی موجود در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برای استارتاپ ها ، میدان دادن به آنها برای نمونه سازی و تست اگر چه ممکن است ریسک داشته باشد اما قطعا راه نوآوری از این مسیر میگذرد .تامین این زیر ساخت ها یکی از حساس ترین بخش هاست چرا که بر خلاف بخش آی تی ،حوزه انرژی برای تایید یک راه حل نیازمند صرف هزینه هایی است که از عهده یک استارتاپ به تنهایی و بدون وجود زیرساخت خارج است .

پنجم : بازار
تمام کشور ،صنایع ، کسب و کارها و … و از همه مهمتر خود صنعت نفت و بازار فعلی آن و همچنین بازار فعلی شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت به صورت بالقوه میتواند بازار تمام استارتاپ های انرژی باشد. این بازارها در برخی موارد انحصاری است و در بخشی هم شبه انحصاری و در بخشی هم دارای موانع ورود متعدد است . برای اینکه در نهایت بتوان استارتاپ های انرژی موفقی داشت باید بتوان برای خدمات و محصولات آنها بازار مناسب را فراهم کرد .بنابر این لازم است تا نگاهی دوباره به بازارداری و بازارگردانی بخش انرژی داشت .

جمع بندی
ورود نسل دارای تجربه و دانش از حوزه انرژی به مقوله استارتاپ ها را باید به فال نیک گرفت و از این فرصت مغتنم برای هم افزایی و خلق ارزش استفاده کرد.ایران به عنوان مهد انرژی جهان و دارای منابع متعدد میتواند با همت و همیاری همه بخش های یاد شده فوق به یک ابرقدرت انرژی تبدیل شود.
دومینو انرژی با تجربه ۱۴ ماهه خود در حوزه توزیع هوشمند سوخت و فناوری های این حوزه آماده است تا تمام توان خود را برای کمک به شکل گیری این زیست بوم در اختیار وزارت نفت و همه علاقه مندان و فعالان این حوزه قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید